L'Oréal: Wereldmarktleider in schoonheidsproducten
Iedere maand zetten we een aandeel in de spotlight. Deze keer vertelt Michelle over L'Oréal.
L‘Oréal is wereldmarkleider in schoonheidsproducten, onder meer voor huidverzorging, make-up, haarverzorging, parfums en sanitaire producten. Het merk werd in 1909 opgericht door de Franse chemicus Eugène Schueller met de ontwikkeling van haarkleurproducten. Inmiddels bezit L’Oréal een mix van luxe- en massamerken die via diverse kanalen worden verkocht, waaronder grootwinkelbedrijven, drogisterijen, warenhuizen, winkels op reislocaties, e-commerce, kapsalons en medische spa’s. Ook geografisch is de omzet breed gespreid; het grootste deel wordt in West-Europa en Noord-Amerika gerealiseerd. De rest komt uit opkomende markten in Zuid-Azië, Latijns-Amerika en Afrika. 80 procent van haar assortiment focust op het premium en professionele segment. Sinds de pandemie wordt meer dan een derde van de omzet online verkocht. In een wereld waarin er steeds meer premiumconsumenten in opkomende landen zijn, en huidverzorging en ‘cosmeceutica’ tot de favoriete bestedingen van Gen Z-kopers (geboren tussen 1995 en 2010) behoren, heeft l’Oréal er goed aan gedaan hier vol op in te zetten. Bovendien speelt de onderneming in op de groei van het internationale toerisme, ca. 30 procent van de winst uit de cosmeticaverkoop wordt gegenereerd door aankopen van reizigers, tegen marges die twee keer zo hoog zijn als in andere verkoopkanalen. Ondanks de moeilijke economische omstandigheden in China groeide het bedrijf in 2024 in bijna alle divisies. De overname van het luxezeepmerk Aesop in 2023 zou de resultaten in de toekomst verder moeten verbeteren. De aanhoudende onzekerheid op de Chinese markt wordt goed opgevangen doordat het bedrijf inzet op slimme markteting. Ook de stijgende verkoop via Amazon komt l’ Oréal ten goede.
Wat wil je graag bereiken? Je bent van harte welkom op ons kantoor voor een kop koffie, een goed gesprek en een antwoord op al je vragen.
Krijg zicht op je huidige financiële situatie en ontdek hoe je jouw dromen en doelen kunt bereiken.
De markt is continu in beweging. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en we praten je elke maand bij.