Louis Vuitton, nog altijd het paradepaardje van de merkgroep.
Een Parijse tassen- en koffermaker uit de 19e eeuw is het begin van het meest iconische luxemerk ter wereld: Louis Vuitton. Tot op de dag van vandaag hét grootste luxe conglomeraat ter wereld.
De jonge Louis was in 1853 de officiële ‘koffermaker’ voor de vrouw van keizer Napoleon III. Het merk heeft een rijke geschiedenis van partnerships met beroemdheden als actrice Audrey Hepburn en mode-icoon Coco Chanel, door voor hen op maat gemaakte producten te ontwerpen. Louis Vuitton heeft daardoor een historische voorsprong op jongere merken zoals Gucci (van de Kering-groep) en Dior (eveneens onder LVMH), dankzij eeuwenoude traditie en exclusiviteit.
Nog steeds is Louis Vuitton het uithangbord van de gehele groep. Het aanbod van tassen en koffers is in de afgelopen decennia uitgebreid met kleding, parfum, juwelen, horloges en zelfs boeken. Dit alles met het iconische logo bestaande uit twee letters, volgens marketingexperts het schoolvoorbeeld van merkbeleving. In 2022 bereikte het merk LVMH alleen al een recordomzet van 20 miljard euro, wat tweederde van de mode- en lederdivisie en een kwart van de totale groepsomzet vertegenwoordigt.
LVMH is momenteel verreweg het grootste luxe conglomeraat ter wereld, actief in diverse segmenten en regio's. Het portfolio bestaat uit sterke merken in slechts elke categorieën, waardoor de groep als de benchmark in de sector wordt beschouwd. Van Dior-lippenstiften tot Dom Pérignon-champagne, Fendi-handtassen en haute couture van Marc Jacobs en Tiffany-juwelen; dit alles wordt gekenmerkt door het exclusieve karakter.
Door kunstmatig schaarste te creëren met limited editions en tijdelijke collecties blijft de exclusiviteit behouden. Onverkochte producten worden vernietigd. De onderneming heeft een DNA dat het ook in staat zou moeten zijn om toekomstige marktgroei minstens te evenaren en tegelijkertijd de hoge marges te handhaven.
Dankzij een schuldenvrije balans en een sterke cashflow kan LVMH kansen benutten wanneer deze zich voordoen. De groep heeft agressief geherinvesteerd om de productkwaliteit verder te verbeteren. De focus van Louis Vuitton op merkversterking, innovatie en duurzame marges heeft door de jaren heen geleid tot uitstekende resultaten, geholpen door diversificatie. Dit en de geografische spreiding verminderen sterk de effecten van economische tegenwind.
Met een gedecentraliseerde organisatie hebben alle divisies een eigen ondernemende identiteit. Mede daarom lijkt deze unieke onderneming nog steeds het beste luxe-aandeel om in te investeren, gezien de stijging van de consumptie onder de middenklasse. De groep heeft analisten en investeerders de afgelopen jaren keer op keer verbaasd met sterke groei en uitstekende resultaten, waarbij het harder groeit dan belangrijkste concurrenten zoals Gucci, Prada en Tod's.
Door de sterke prestaties is het aandeel niet goedkoop maar recent wel in koers gedaald. In het derde kwartaal zette de groei door, zij het in een iets lager tempo. Voor ons is dit geen reden om afscheid te nemen van deze unieke onderneming.
Wat wil je graag bereiken? Je bent van harte welkom op ons kantoor voor een kop koffie, een goed gesprek en een antwoord op al je vragen.
Krijg zicht op je huidige financiële situatie en ontdek hoe je jouw dromen en doelen kunt bereiken.
De markt is continu in beweging. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en we praten je elke maand bij.