LVMH: Luxe gigant met perspectief.
Iedere maand zetten we een aandeel in de spotlight. Deze keer vertelt Michelle over de luxe gigant LVMH.
LVMH, oftewel Louis Vuitton Moët Hennessy, is wereldleider van premium- en luxemerken en is naar mijn mening een onmisbaar aandeel. Het bedrijf heeft een sterke reputatie, is actief in veel verschillende sectoren en heeft nog voldoende groeipotentieel om de huidige uitdagingen te overstijgen.
Merken en sectoren
LVMH bezit een indrukwekkende collectie prestigieuze merken, waaronder Louis Vuitton, Moët Chandon, Dom Perignon, Hennessy, Christian Dior, TAG Heuer, Bulgari en Tiffany & Co. Daarmee is het bedrijf actief in veel verschillende sectoren zoals mode & lederwaren, wijnen & sterke dranken, parfums & cosmetica, horloges & sieraden, en selectieve detailhandel. Vooral de divisies mode- & lederwaren en wijnen & sterke dranken dragen aanzienlijk bij aan de winst.
Strategie
LVMH profiteert van exclusieve distributie via eigen winkels en online kanalen, en de beperkte beschikbaarheid van zijn merken verhoogt hun aantrekkelijkheid en prijszettingsvermogen. Hermès International heeft deze strategie succesvol ingezet, en LVMH volgt dit voorbeeld voor zijn high-end merken. Dankzij een breed portfolio van 75 merken in zes segmenten kan LVMH zich goed aanpassen aan veranderende marktomstandigheden, wat bijdraagt aan de concurrentiekracht van het bedrijf.
Groeipotentie
De luxeproducten van LVMH blijven sterk presteren, vooral de mode- en lederwarenmerken zoals Louis Vuitton en Christian Dior. Ondanks de nog steeds relatief hoge inflatie laten deze merken solide groeicijfers zien. De resultaten van LVMH zullen waarschijnlijk verder verbeteren zodra de consumentenvraag herstelt in markten zoals de VS en China. Verder stimuleert de toenemende wereldwijde welvaart de groei van de luxe-industrie, met belangrijke bijdragen uit China, India en het Midden-Oosten. Betaalbare luxeproducten zoals sneakers, schoonheidsverzorging en brillen trekken ook jongere consumenten aan.
Economische uitdagingen
Hoge financieringskosten hebben de vraag van jongere consumenten wereldwijd verzwakt, vooral voor instapproducten. Daarnaast kopen consumenten minder wijn en sterke drank door de economische uitdagingen. Gelukkig compenseren sterke prestaties in lederwaren en schoonheidsproducten de trage verkoop in andere segmenten.
Bestuur en toekomst
Bernard Arnault, de CEO en tevens grootste aandeelhouder, bezit ongeveer 48% van de aandelen en 64% van de stemrechten en blijft uitvoerend voorzitter. Recente leiderschapsveranderingen hebben meer familieleden in topposities gebracht, wat wijst op een mogelijke opvolger onder Arnaults kinderen. Hoewel dit risico’s kan opleveren voor minderheidsaandeelhouders, worden deze beperkt door de snelle reacties van het bedrijf op marktuitdagingen.
De huidige koers van LVMH is relatief laag, onder anderen dankzij bovengenoemde economische en bestuurlijke uitdagingen. Wat mij betreft een mooie koopkans voor een bedrijf met groeipotentie in Azië, het Midden-Oosten en Oost-Europa.
Wat wil je graag bereiken? Je bent van harte welkom op ons kantoor voor een kop koffie, een goed gesprek en een antwoord op al je vragen.
Krijg zicht op je huidige financiële situatie en ontdek hoe je jouw dromen en doelen kunt bereiken.
De markt is continu in beweging. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en we praten je elke maand bij.